জেন য়ারি দুহান

জেন য়ারি এতা নিয়াম পুরানা য়ারি। লোকগাঁথা। মুলত থাইনাকার আমলর জাপান দেশে য়ারি এতা মানুর থতাত্ত থতাৎ রচিত অসেতা। জেন মহাযানী বৌদ্ধ র্দশনর ডেঙ আগো। এপেই বিশ্বাস বারো ভক্তিত্ত ধ্যান, আত্মজ্ঞান বারো আত্মপোলব্ধিরে বপিয়া গুরুত্ব দেনা অর। ‘জেন’ (Zen)ওয়াহি এগো জাপানিগো অইলেউ সংস্কৃত ‘ধ্যান’ শব্দর চীনা রূপউহান জাপানে গিয়া ‘জেন’ অসে উনিয়া গবেষকে মাৎতারা। জেন’র লিংখাৎপা বোধিধর্ম (৪৪০-৫২৮ খ্রী:) গিরকর গরগউ দক্ষিন ভারতে। জেনর বিতরে জাপানর শিন্টোধর্মর লগে বৌদ্ধবাদ আয়া তিলসেগা মাতে পারিয়ার। প্রাচীন মণিপুরর পাখাংবা লাইসন/হমাদেনি পদ্ধতির লগে জেনর মিলআহান পেয়ার। জেন য়ারি এতা মুলত বৌদ্ধভিক্ষুর য়ারি অইলেউ এপেই লোকায়ত জ্ঞানর চর্চাউহান ইঙাল ঙালয়া ফুটের। য়ারি উতার ভঙ্গি নিয়াম সরল সিদা। কিন্তু বিতরর য়ারিহান হারপানি চিল। সাধারন য়ারিআহার বিতরে যে অসাধারন ভাবহান, লু শিক্ষা আহান লুকেয়া থার উহান চেইল মাটিকহান। ঔহানে জেন য়ারি এতা জাপান লালয়া বিশ্বর নানান দেশে জনপ্রিয় অসে। নানান ঠারে অনুদিত অসে।

জেন’র মুলগো অইলতা মৌনতা। মৌনি। কিত্তাউ নাতারিয়া ইমে খালকরানি। খালকরতে খালকরতে নিজরে চিনানি, নিজর বিতরর ‘মি’ উগরে চিনানি, বারো এসাদে ‘মি’ উগরেলো জগৎহান চিনানি। আগেই মাৎলু, জেন বস্তু এহান হারপানি চিল, হুত্তুমে মাততে গেলেগা এহান হারপানির বস্তুহান নাগৈ। আরাক আগদে মাতে পারিয়ার, জেন’রে হারপানি নিয়াম সোজা, হারনাপানি ঔহানই হারপানিহান। যেতাউ অক, প্যারাডক্স এহানর বিতরে না হমেয়া আপাতত জেন য়ারি দুহান হুনিক।

‘চা  পি’

বুড়া অজা জোশু গিরকে আকমাউ আশ্রমহানাৎ হবে আহেসে ভিক্ষু আগরে আঙকরেরতা,
‘তি আগে কিতা এপেই আহেসিলেগো?’
ভিক্ষু উগয় মাতের, ‘হায় অজা, আহেসিলু’।
লগে লগে জোশু অজাই মাতের , ‘চা পি’।

থাংনাৎ আরাক ভিক্ষু আগো আইলতা। ঔগরেউ জোশু গিরকে আঙকরলো,
‘তি আগে কিতা এপেই আহেসিলেগো?’
উগয় বারো একদুম উল্টা জওয়াপহান দিলো, ‘নাহ, মি এপেই আকমাউ পেয়া নাহেসু’।
জোশু গিরকে উগোরেউ লগে লগে মাৎলো, ‘চা পি’ !

ইনজু বুলিয়া আশ্রমহার থৌপু আগো আসিলতা। উগোই খাঙকরে নারিয়া মাতেরতা, ‘কিহানতে অজা? মানুয়ে কিতা জওয়াপ দিলা নাদলা ঔতার বারাদে সুপৌ নাচেয়া ইমে চা পিনারকা মাতরহানতে?

বুড়া অজা উগোই এমতা ইনজুরে ডাহের, ‘অ ইনজু!’
ইনজুয়ে খুমকরলো, ‘হায় অজা?’
জোসু গিরকে আহিগির পাতাহানি জিপিয়া মাতের, ‘চা পি’ !!

আলটিমেট টিচিং

জাপানে আগে বাহার টুপ আহান, পাতা বারো মোমলো থমেই হঙকরলা। আহিৎ নাদেহের কানা আগোই তার মারুপ আগোর লগে উনা অনাৎ গেসেগাতা। য়ারিপরি দিতে দিতে রাতিহান অ’পলগা। মালুপ অগই তারে থমেই আগোলো যানারকা মাৎলো।

“মোরতা থমেই না লাগবো,” কানা উগোই মাতের। “মোরতাতে রাতিয়ৌ অহান দিনৌ অহান।”

মারুপ উগোই মাতের, “উহান মি হারপাসু তোরকা থমেইর দরকার নেই। কিন্তু থমেইগো নেইলে আধারহানাৎ মানুয়ে তোরাং থেঙয়া পড়পড়লেগাতে? মাতুরি অহান হুন,থমেইগো লগে নেগা।”

কানা উগোই থমেইগ’লো সা্লইল। খানিপ্পারা যিতেগাই মানু আগই আয়া মাতের, “গিরক,পথহান চেয়া আ’ত।”

“মোর আতহানাৎ থমেইগো দরেসু অগো নাদেহরথাঙে?” কানা উগোই মাতের।

মানু অগোই জওয়াপ দিল, “থমেইগো আছে, মোমগোতে লয়পড়সেগা গিরক”!

Advertisements

মন্তব্য করুন

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / পরিবর্তন )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / পরিবর্তন )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / পরিবর্তন )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / পরিবর্তন )

Connecting to %s