‘ছ’বর্ণ, ‘স’বর্ণ বারো তালসপার য়ারি

আমার ঠারে বানানলো বিতর্ক এহান নংসাং দিনরহান। বানানলো কৌলি এতা বাংলা অসমীয়া হাবি ঠারেউ আসে। বাংলা বানানলো নানান মতভেদ আসে, ঔতালো বিতর্ক এবাকাউ চলের। বিষ্ণুপ্রিয়া মণিপুরী ভাষাত ক্রিয়ারমা বারো শব্দরমা বানান সম্পর্কে দুহান মতভেদ দেহিয়ার। মতভেদ দ্বিয়হানিলো গ্রুপ দুহান খেয়সি। দাপা আহান অইলাতা ‘দন্ত্য-স পন্থী’ আরাক দাপা আহান ‘ছ পন্থী’।

‘স’ পন্থী
‘স’ পন্থী গিরিগিথানীয়ে ক্রিয়াপদ বারো ক্রিয়া বিভক্তিৎ দন্ত্য-‘স’ গো বেবার করানির পক্ষে। যেমন অসে, অসিল, আসু, খাসু এসাদে। বারা এগদে আসিতা স্বর্গীয় শ্রীজগৎমোহন সিংহ, অধ্যাপক শ্রীবীরেন্দ্র সিংহ, অধ্যাপক শ্রীবরুনকুমার সিংহরেলো চিংকরিয়া নিখিল বিষ্ণুপ্রিয়া মণিপুরী সাহিত্য পরিষদ। তানুর যুক্তিহানি অইলতা – আমার ঠারে সংস্কৃতর ‘অস্’, ‘আস্’ বারো ‘ভূ’ ধাতু তিনহানির প্রভাব এতা অপরিহার্য। ‘শ’ ‘ষ’ ‘স’ ধ্বনি এতা শৌরসেনী প্রাকৃতর সাদে আমার ঠারেউ ‘হ ধ্বনিত পরিণত অর ঔহানে আমার ঠার এহান শৌরসেনী প্রাকৃতত্ত হঙসেহান। শৌরসেনী নাঙ এহান আহেসেতা মহাভারতে বর্ণিত মথুরার কাদার শূরসেন দেশর নাঙেত্ত। হানতে শৌরসেনী প্রাকৃতত্ত অপভ্রংশ অয়া জরম অসে পশ্চিমাহিন্দি বারো হিন্দুস্তানি ইত্যাদি ঠার এতা অইলতা বিষ্ণুপ্রিয়া মণিপুরীর ভগিনী-ভাষা।

‘ছ’ পন্থী
‘ছ’ পন্থী গিরিগিথানীয়ে ক্রিয়াপদ বারো ক্রিয়া বিভক্তিৎ ‘ছ’ গো বেবার করানির পক্ষে। যেমন অছে, অছিল, আছু, খাছু এসাদে। স্বর্গীয় শ্রীকালীপ্রসাদ সিংহ পিএইচডি ডি লিট্ গিরকরে চিংকরিয়া বিষ্ণুপ্রিয়া মণিপুরী সাহিত্য সভার গিরিগিথানী বারা এগতে আসি। তানুর যুক্তি মুলত দুহান – ‘আছ্’ ধাতু বারো ছে, ছু, ছি ইত্যাদি ক্রিয়বিভক্তি এতা আহেসেতা প্রাকৃত ‘অচ্ছ’ ধাতুত্ত। সংস্কৃতর ‘ছ’ ধ্বনি এগো বিষ্ণুপ্রিয়াত ‘স’ হিসাবে উচ্চারন অর; হানতে যেপেই ‘স’ ধ্বনি থার ঔপেই ‘ছ’গো ইকরানি। আরাক আহান অইলতা- মাগধীত্ত অপভ্রংশত্ত অয়া সৃস্টি অসে অসমীয়া, বাংলা, উড়িয়া, চাকমা ঠার এতা বিষ্ণুপ্রিয়া মণিপুরীর তুলো আশি/নব্বই ভাগ মিল। মাগধী অইলতা প্রাচীন ভারতর মগধ অঞ্চলর ঠারহান। হানতে বিষ্ণুপ্রিয়া মণিপুরী ঠার এহানউ মাগধী প্রাকৃত ঠারেত্ত সৃস্টি অসেহান।

নিয়ামদিন ধরিয়া নানান রথী-মহারথীর বিতরে তর্ক -বিতর্ক অয়া গেলেগাউ মীমাংসার লেপ্পা ফাম আহানাত গিয়া উবা অনা নারেসি। তালসপা আহানলো বেইবুলি আহানে বিচার কিতা বয়া লয়তেগা দ্বিয়পক্ষউ ‘বিচার মানি কিন্তু তালগাছ আমার’ উনিয়া দাবি করলাহানতে আর মীমাংসা নাইল। আমার বানানর কৌলি অহানউ এসাদে অসে। যুক্তিতর্ক বিচার আলোচনা হাবিতা করিয়া লইতেগা হাবিয়ে যারযির সিদ্ধান্তৎ অটল থানিয়ে বানানলো কৌলি এহান লমনির দিশা নাপার। তবে আমি আশা থয়ার আলোচনার মাধ্যমে আকদিন বানান সমস্যা এহার সমাধান অইতয়।

মন্তব্য করুন

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  পরিবর্তন )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  পরিবর্তন )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  পরিবর্তন )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  পরিবর্তন )

Connecting to %s